Ocena ogólna
Nazwa: | PKO Bank Polski |
Data powstania: | 1919 |
Rodzaj działalności: | Bank komercyjny |
Charakter działalności: | Bank uniwersalny |
Forma prawna: | Spółka Akcyjna |
Kapitał zakładowy: | 1 250 000 000,00 zł |
Numer NIP: | 5250007738 |
Numer KRS: | 0000026438 |
Numer Regon: | 016298263 |
Adres siedziby: | ul. Puławska 15, 02-515 Warszawa |
PKO Bank Polski w Liczbach
4 000 000 000
ZYSK W PLN
10 700 000
LICZBA KLIENTÓW
28 000
LICZBA ETATÓW
1919
ROK ZAŁOŻENIA
1200
LICZBA ODDZIAŁÓW
PKO BP to największy polski komercyjny bank uniwersalny posiadający w portfelu wiele ciekawych produktów i usług, z których korzysta prawie 11 000 000 klientów detalicznych i profesjonalnych. Równocześnie jest jednym z najstarszych działających w Polsce banków, gdyż jego historia rozpoczyna się aż w 1919 roku. Zaliczany do 1000 największych przedsiębiorstw na świecie, notuje miliardowe zyski wciąż rozwijając i udoskonalając swoją działalność w sektorze bankowym.
PKO Bank Polski historia i informacje
PKO BP jest jednym ze starszych polskich banków. Jego początki sięgają 1919 roku, wówczas powstał z mocy… dekretu Józefa Piłsudskiego. Pierwsze rozwinięcie skrótu nazwy było nieco inne niż dzisiaj (Pocztowa Kasa Oszczędności), zaś sam bank po pewnym czasie otworzył swoją centralę w Warszawie na ulicy Świętokrzyskiej, a następnie otwierał kolejne oddziały w różnych (dużych) miastach polski. Za pierwszy cel funkcjonowania nowego banku uznano wprowadzenie do obiegu polskiej złotówki zamiast marki polskiej, która była pochodną marki niemieckiej. Cel został zrealizowany w 5 lat po powstaniu PKO czyli 1924 roku. Podczas drugiej wojny światowej znana polska instytucja funkcjonowała pod zarządem niemieckim. Normalna działalność została wznowiona w 1945 roku.
Za przełomowy można uznać 1948 rok, gdyż wówczas nastąpiła reforma bankowa, w wyniku której likwidacji uległa Pocztowa Kasa Oszczędności, a w jej miejsce powołano Powszechną Kasę Oszczędności – nowy bank państwowy. Na podstawie tego samego dekretu rok później Minister Skarbu wydał dwa rozporządzenia, na podstawie których Powszechna Kasa Oszczędności rozpoczęła działalność otrzymując od Pocztowej Kasy Oszczędności agendy, aktywa i pasywa oraz postawiono „stare PKO” w stan likwidacji. Sprawa została domknięta i z dniem 1 stycznia 1950 roku już „nowe PKO” rozpoczęło swoją działalność. Kolejną ważną datą wydaje się 1974 rok, kiedy to wdrożono do oferty konto osobiste dla osób fizycznych (popularny dzisiejszy ROR). Rok później na podstawie ustawy Prawo Bankowe, PKO zostaje włączone do Narodowego Banku Polskiego. Taki stan rzeczy utrzymuje się przez 12 lat do 1987, kiedy to ponownie staje się samodzielnym bankiem.
Przez kolejne lata będąc bankiem państwowym Powszechna Kasa Oszczędności utrzymuje swoją pozycję najbardziej rozpoznawalnej instytucji w Polsce. Godny odnotowania staje się również fakt przekształcenia banku państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i zmianę nazwy na Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna w roku 2000. W tej formie prawnej i pod tą nazwą, PKO BP działa po dziś dzień w międzyczasie (2004) wchodząc na GPW.
Dzisiaj PKO Bank Polski jest największym w naszym kraju bankiem uniwersalnym posiadającym ponad 1200 oddziałów, prawie 3200 bankomatów i obsługujących klientów ze wszystkich segmentów. Posiada bardzo bogatą ofertę (opiszemy ją niżej) oraz niezwykle szeroką Grupę kapitałową, w skład której wchodzą spółki, których działalność uzupełnia ofertę banku np. leasing, TFI, towarzystwo emerytalne, faktoring, towarzystwo ubezpieczeń itp. Warto zaznaczyć, że PKO jest jednym z nielicznych banków, które regularnie odnotowują zysk (z reguły co raz większy) liczony w miliardach złotych. Dzisiaj PKO BP nie jest już oczywiście bankiem państwowym, jednak wciąż Skarb Państwa posiada niecałe 30% udziałów.
Oferta PKO BP
PKO BP jest największym w Polsce komercyjnym bankiem uniwersalnym. Tym samym posiada bardzo szeroką ofertę. Często nawet jego długoletni klienci nie zdają sobie sprawy z jakich możliwości mogą skorzystać. Sam bank klasyfikuje swoich klientów i dzieli ich na konkretne segmenty, do których przydzielona jest oferta produktów i usług, które za zadanie mają spełnić oczekiwania każdego klienta. Dlatego też każdy podmiot na rynku niezależnie od tego jaką ma potrzebę powinien bez większego problemu znaleźć odpowiednią ofertę dla siebie.
PKO Bank Polski przewiduje w swojej ofercie produkty i usługi finansowe dla:
- klientów indywidualnych,
- bankowości prywatnej,
- firm,
- przedsiębiorstw,
- korporacji i samorządów,
- international banking.
Każdy podmiot, który funkcjonuje na rynku znajdzie konkretnie zaprojektowaną ofertę dla siebie w banku PKO BP. Jest ona naprawdę szeroka i bardzo czasochłonne byłoby przedstawienie oraz przeanalizowanie całej oferty tej instytucji w szczegółach. Dlatego też poniżej prezentujemy najbardziej popularne z produktów i usług PKO BP.
PKO BP posiada w swojej ofercie:
- produkty depozytowe, takie jak:
- konta: osobiste, walutowe, młodzieżowe, dla obcokrajowców,
- produkty oszczędnościowe, takie jak: konta oszczędnościowe, lokaty bankowe,
- produkty kredytowe, takie jak:
- kredyty: gotówkowe, hipoteczne, konsolidacyjne, refinansowe, samochodowe,
- limity i karty kredytowe,
- ubezpieczenia, w tym m.in.: samochodu, mieszkania, domu, zdrowotne, podróży, na życie, kart, kredytów i pożyczek,
- usługi inwestycyjne: fundusze inwestycyjne, programy emerytalne, usługi biura maklerskiego,
- usługi i produkty dla firm, takie jak: konta firmowe, kredyty firmowe, terminale płatnicze, faktoring, leasing.
PKO Bank Polski opinie klientów
Znaczna część klientów PKO Banku Polskiego ma jak najlepszą opinię o tej instytucji. Chwali ją przede wszystkim za stabilną pozycję na rynku, co daje poczucie bezpieczeństwa i komfortu. W praktyce nie zdarzają się klienci, którzy baliby się o swoje środki zgromadzone na kontach czy lokatach. Zwracają również uwagę na bardzo bogatą i różnorodną ofertę. Na piedestał zdają się wysuwać oferty kredytów, kart i kont osobistych. Bank ponadto zadbał aby klient nie pogubił się w ofercie i prezentuje na stronie różnego rodzaju porównania np. kont osobistych. W tym obszarze warto wskazać na ciekawą ofertę kont dla młodych. Pozytywną opinię zyskuje również bankowość internetowa, dzięki której można załatwić niektóre sprawy urzędowe (tzw. e-urząd) np. złożyć odpowiednie wnioski o świadczenia. Warto tutaj również zaznaczyć profesjonalną obsługę klienta oraz godziny otwarcia oddziałów, które umożliwiają obsługę po standardowych godzinach pracy.
PKO BP spotyka się również z różnymi słowami krytyki. Klienci wskazują, że w niektórych oddziałach dość ciężko załatwić sprawę, ponieważ klienci muszą czekać w bardzo długich kolejkach, do której żeby trafić trzeba w pierwszej kolejności wziąć numerek. Ponadto część osób postrzega tą instytucją jako dość drogą (głównie jeśli chodzi o kredyty) oraz na sposób obsługi na infolinii (trzeba długo czekać na połączenie z konsultantem i nie wszystkie sprawy można załatwić od ręki).
PKO Bank Polski jako bardzo duża instytucja działająca na wszystkich możliwych dla banku uniwersalnego obszarach posiada ogromną liczbę klientów (około 10,7 mln). W związku z tym bardzo łatwo znaleźć informacje, opinie oraz różne komentarze dotyczące produktów, usług oraz współpracy i obsługi klienta. Nie trudno zauważyć, że większość tych opinii jest krytyczna. Z resztą nie dotyczy to tylko PKO BP, ale również innych instytucji finansowych. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że z reguły w internecie wypowiadają się osoby, które są niezadowolone, często świeżo po otrzymaniu odmowy udzielania kredytu, naliczenia opłaty, czy otrzymaniu telefonu z windykacji. Oczywiście sugerowanie tymi opiniami może być błędne. Dlatego też niezwykle ważne jest zapoznanie się z opiniami obiektywnymi biorącymi pod uwagę ogół współpracy, a nie jedynie krytykę instytucji za jeden marginalny w perspektywie całej działalności obszar jak np. niezadowolenie z rozmowy z konsultantem. Jeżeli jesteś klientem PKO BP i chcesz dodać swoją obiektywną opinię, zachęcamy abyś zrobił to na dole niniejszej strony (do sekcji komentarzy przejdziesz klikając w poniższy przycisk).
PKO Bank Polski adres siedziby i korespondencyjny
- Adres siedziby oraz adres korespondencyjny PKO Bank Polski:
PKO Bank Polski
ul. Puławska 15,
02-515 Warszawa
- Adres siedziby oraz adres korespondencyjny PKO Bank Polski:
PKO BP wady i zalety
Przed rozpoczęciem współpracy z jakąkolwiek instytucją finansową powinno poznać się jej największe plusy i minusy. Dzięki czemu można uniknąć rozczarowań w przyszłości. Niestety nie jest to proste zadanie. Opinie w internecie często są nieskładne, przeczą sobie nawzajem i bywają nieregularne. Dlatego też w poniższym zestawieniu wskazujemy na najczęściej wymieniane przez klientów wady i zalety PKO Banku Polskiego.
Zalety |
✔️ stabilna i ugruntowana pozycja na rynku |
✔️ różnorodna i bogata oferta |
✔️ ciekawe warunki konta młodzieżowego |
✔️ możliwość załatwienia spraw urzędowych z poziomu aplikacji |
✔️ godziny otwarcia oddziałów |
✔️ częste promocje |
✔️ bezpieczny bank |
✔️ przyjazna bankowość internetowa |
✔️ różne opcje płatności mobilnych |
✔️ szeroka oferta usług dla firm |
Wady |
❌ kolejki numerkowe w oddziałach |
❌ niekonkurencyjne warunki kredytowe |
❌ sposób działania infolinii |
Wasza dyskusja i opinie o Banku PKO BP
Jaką masz opinię o PKO BP?
Jak oceniasz ofertę? Czy opłaty i prowizje nie są za wysokie?
Co sądzisz o obsłudze klienta w PKO Banku Polskim?
Czy korzystasz z bankowości internetowej/aplikacji mobilnej?
Czy jest coś co byś zmienił lub ulepszył w PKO BP?